WEBBEN 2.0 PÅVERKAR DIG – VARE SIG DU VILL ELLER INTE

Posted on april 10, 2008 by Maria
Hur ska vi närma oss användarna och vilken relation vill vi ha till dem? Det är inga direkt nya frågor när det gäller webbutveckling, men med begreppet Web 2.0 surrande i luften är det här saker som blir allt mer aktuella att ta med i planeringen för drömwebben.

Nya tekniska lösningar gör att innehåll och applikationer kan distribueras på smartare sätt och i nya sammanhang och kombinationer som skapar mervärde för användarna. Användarna själva står för mer och mer av innehållet på webben. Bloggarna har till exempel gjort det möjligt för alla att enkelt publicera sina egna åsikter och kunskap. Bilder och filmklipp delas med andra på Flickr och Youtube. Nätencyklopedin Wikipedia växer stadigt med artiklar skapade av sina användare. Och i och med att användare betygsätter, kommenterar och diskuterar företagens produkter och tjänster på nätet, har företagen inte längre samma kontroll över kommunikationen om dess produkter och varumärke. De så kallade sociala medierna påverkar din verksamhet, din kommunikation, ditt varumärke och dina affärer – vare sig du vill eller inte.

Med den bakgrunden blir det allt viktigare att skapa innehåll, tjänster och funktioner som ger möjlighet till interaktion och delaktighet. Vi måste bli beredda att lyssna mer till våra användare och dela med oss av innehåll och tjänster. Och för att användaren ska hitta oss måste vi finnas där användarna finns.
På Drömwebben Klubbs nätverksträff den 4 april berättade Fredrik Dolléus, utvecklingsansvarig och webbstrateg på vardguiden.se, om sina erfarenheter från arbetet med konceptet Vårdguiden och om hur Web 2.0 är högaktuellt i utvecklingsarbetet med vardguiden.se. Det blev en mycket uppskattad träff med en mängd frågor och intressanta diskussioner. På nästa nätverksträff, den 30 maj, kommer Fredrik tillbaka och vi fortsätter diskussionen om Web 2.0 och kör även en workshop.

Senaste inläggen

Bloggarkiv

Länkar

-