VECKANS KRIS: GREKISK KRISKOMMUNIKATION

Illustration: Sverre Sverredal Illustration: Sverre Sverredal

Posted on 2012-02-16 by Sverre
Grekerna är ilskna, upprörda och rädda. Uppgivenhet blandas med våldsamma protestyttringar. Klassiska inslag i en krissituation!

Hade det rört sig om ett företag i kris eller en olycksdrabbad skola eller förening så vet vi
ungefär vad som ska göras.

  • Tala om vad som händer, lugnt och sakligt.
  • Har någon gjort fel – medge felet.
  • Visa vad som görs för att komma till rätta med situationen.
  • Se till att information finns tillgänglig och uppdatera ofta.
  • Visa empati.
  • Leta inte syndabockar.
  • Kommunicera samma budskap både internt och externt.

Vad säger greklands regering, media m fl om krisen? Skapas något egentligt krismedvetande? Talar
man om vad det egentligen handlar om?
Svårt att veta med säkerhet om man inte talar grekiska. En snabb koll i grekiska media visar dock
att det mesta handlar om Eurogruppens (med Tyskland i spetsen) uttalanden, hot
och påtryckningar. Inte så mycket om orsaken till krisen. Regeringens webbplats
refererar i huvudsak nyheter som ”Den europeiska ekonomin visar tecken på stabilisering”,
”recession i Cyperns ekonomi” och artiklar om det dåliga ekonomiska läget i Italien!
Söker man sen via grekiska mbassadens webbplats hamnar man i en webshop för programvaror!? (Länken heter ” Ministry of National Economy [Link1]”) Hackad sida eller kännetecknande
brist på kontroll och ordning?

Den grekiska ledningen står inför stora utmaningar när det gäller kommunikation. Utan att hantera
kriskommunikationenpå ett ansvarsfullt sätt kommer man inte att få acceptans för de tuffa åtgärder som
krävs. Då återstår endast ett fortsatt kaos efter valet i april då populistiska och verklighetsfrämmande
politikerlöften får härja fritt.

Senaste inläggen

Arkiv Krisinstitutet

Länkar

Etikettmoln