VECKANS KRIS: LUNDSBERGS SKOLA

Illustration: Sverre Sverredal Illustration: Sverre Sverredal

Posted on 2012-05-25 by Sverre
Uppdrag granskning har nyligen visat ett inslag om våld och kamratförtryck på den exklusiva internatskolan Lundsberg i Värmland. De senaste åren har en rad artiklar och TV-reportage publicerats om såväl Lundsberg som andra riksinternatskolor. Det handlar både om romaner, filmer och intervjuer om tidigare generationers elever men vi möter också dagsaktuella vittnesmål och händelser. I huvudsak skildras en unken doft från ett gammaldags översittar- och klassamhälle där kamratfostran, strikt hierarki och tävlingsanda framställs som centrala ledstjärnor. Den som inte härskar är slav.

Reportagen slår delvis in öppna dörrar då de bara bekräftar många uppfattningar och fördomar om elitskolorna. Ändå bli vi som tittare mer och mer upprörda ju fler ”bevis” som presenteras.
På skolans hemsida låg redan en dag innan det senaste programmet sändes ett längre inlägg undertecknat av skolans rektor. Han skriver bland annat att han är ” övertygad om att vi kommer att bli ansatta på ett sätt som väcker starka känslor när programmet visas”. Inte så svårt att gissa.
Ändå tycks det som att skolan gjort en hel del för att komma till rätta med problemen. Ur skolans regler och normer (som bland många andra av skolans policy- och styrdokument är tillgängliga på nätet) kan man bland annat läsa:
All form av kränkande behandling, trakasserier och diskriminering är förbjuden.
Alla former av invigningsritualer eller s.k. nollningar är förbjudna. Välkomnande arrangemang vid skolstarten kan planeras och genomföras tillsammans med elevhemsföreståndarna.
Alla former av våld, hot, repressalier och ”maktlekar” är förbjudna.
Utnyttjande eller tilldelande av arbetsuppgifter mellan elever får inte förekomma.

Tydligare ställningstaganden mot de kritiserade förhållandena (initieringsriter, kamratförtryck och ”slavarbete”) kan väl knappast begäras. Frågan återstår då hur reglerna efterlevs och om traditionerna är starkare än vad några formella dokument på en webbplats är. Det finns det uppenbarligen mycket kvar att göra. Det är troligen inte lätt att tillgodose både samhällets krav och gruppen gamla Lundsbergare som skickar sina barn till fostran i ”Lundsbergsandan”. Det innebär en stor utmaning för kommunikationen från skolan då intressentgrupperna kan misstänkas ha delvis motstridiga förväntningar på verksamheten.

Kritiken mot dessa skolor lär fortsätta, men vi hoppas att det inte kommer att bero på fortsatta övergrepp och våld mot barn.

Senaste inläggen

Arkiv Krisinstitutet

Länkar

Etikettmoln