VECKANS KRIS: GREKISK KRISKOMMUNIKATION
Posted on 2012-02-16 by Sverre
Grekerna är ilskna, upprörda och rädda. Uppgivenhet blandas med våldsamma protestyttringar. Klassiska inslag i en krissituation!
Hade det rört sig om ett företag i kris eller en olycksdrabbad skola eller förening så vet vi
ungefär vad som ska göras.
- Tala om vad som händer, lugnt och sakligt.
- Har någon gjort fel – medge felet.
- Visa vad som görs för att komma till rätta med situationen.
- Se till att information finns tillgänglig och uppdatera ofta.
- Visa empati.
- Leta inte syndabockar.
- Kommunicera samma budskap både internt och externt.
Vad säger greklands regering, media m fl om krisen? Skapas något egentligt krismedvetande? Talar
man om vad det egentligen handlar om?
Svårt att veta med säkerhet om man inte talar grekiska. En snabb koll i grekiska media visar dock
att det mesta handlar om Eurogruppens (med Tyskland i spetsen) uttalanden, hot
och påtryckningar. Inte så mycket om orsaken till krisen. Regeringens webbplats
refererar i huvudsak nyheter som ”Den europeiska ekonomin visar tecken på stabilisering”,
”recession i Cyperns ekonomi” och artiklar om det dåliga ekonomiska läget i Italien!
Söker man sen via grekiska mbassadens webbplats hamnar man i en webshop för programvaror!? (Länken heter ” Ministry of National Economy [Link1]”) Hackad sida eller kännetecknande
brist på kontroll och ordning?
Den grekiska ledningen står inför stora utmaningar när det gäller kommunikation. Utan att hantera
kriskommunikationenpå ett ansvarsfullt sätt kommer man inte att få acceptans för de tuffa åtgärder som
krävs. Då återstår endast ett fortsatt kaos efter valet i april då populistiska och verklighetsfrämmande
politikerlöften får härja fritt.
Senaste inläggen
Arkiv Krisinstitutet
Länkar
Etikettmoln
irak lundin kurdistan skolledaren saab räddningsövning dataintrång riskhantering carlbildt tonåringar teliasonera mis beställarstöd marknadskommunikatörer manipulation föräldrar socialstyrelsen smygande kriser sas krisspel yh-utbildning utbildning kriskommunikation tui krisberedskapsveckan tieto nk julskyltning marknadsföreningen grekland sony fängelsedom skriftlig test rådgivning robinvoneuler rapport brown envelopes terje hellesö nackademin bilder strategisk kommunikation haningekommun kristempen uppdrag granskning föreläsning krisövning krisorganisation krisbearbetning sociala medier kurs krisplan diplomering krisplanering att leda i blåsväder krisberedskap veckans kris sverresverredal krisinstitutet kriskommunikation krishantering sverredal&langen marialangen krisscenarioövning krisstrategi bok jeanetteforsandre sanoma utbildning kriswebb snackaomkaos nätverk recension författare film medierelationer erbjudande media söderandan korea paul hansen trollet certifiering datskrasch fotografi kulturarv försvaret lundsberg internatskola svenska fotbollsförbundet island tallink kris petrolium burma costa concordia ryanair röda hund flyktingläger fritidsresor kungen lars qvart sosalarm svenska institutet för kriskommunikation jamtli svt kd boksläpp pär sandberg twitter krisledning uzbekistan årets hr-bok foto fryshuset sofia aronsson gardasil