VECKANS KRIS: SAS – VINNA ELLER FÖRSVINNA?
Posted on 2012-11-16 by Sverre
Efter många års kämpande mot lågprisbolag och andra starka konkurrenter verkar nu SAS ha kommit till vägs ände. Stora krediter ska förlängas och långivarna kräver förändringar i lönenivåer och anställningsformer. Bolaget måste en gång för alla ställa om till en ny struktur med kostnader som motsvarar konkurrenternas.
Många tvivlar dock på att bolaget ska lyckas och SAS vd, Rickard Gustafsson, som framträdde i Aktuellt i veckan, fick bland annat frågan om kunderna nu vågar boka en biljett med SAS med tanke på konkurshotet. Rickard Gustafsson försökte undvika ett direkt svar men sa till slut ”Jag kan inte stå och bedöma vad olika personer ska göra”.
Ett oroande svar som inte alls speglade den självsäkerhet och målmedvetenhet som kom fram i den övriga intervjun. Nu fick man snarare en känsla av att han ville rädda sin heder om det senare visar sig att det faktiskt blir en konkurs.
Han har förstås ett utomordentligt svårt uppdrag men i den stund han inte till 100 procent visar att han tror på sina egna förslag till åtgärder, gör sådana uttalanden att förtroendet raseras.
Kriskommunikation kräver ärlighet – men också fullständigt överensstämmande i alla budskap. Ska det kommuniceras övertygelse om att allting kommer att gå bra måste det genomlysa all kommunikation, också när det gäller bokningsråd till kunderna!
Sverre Sverredal
Senaste inläggen
Arkiv Krisinstitutet
Länkar
Etikettmoln
fängelsedom skriftlig test rådgivning robinvoneuler rapport brown envelopes terje hellesö korea söderandan irak lundin kurdistan skolledaren saab räddningsövning dataintrång riskhantering carlbildt tonåringar teliasonera kd svt marknadskommunikatörer manipulation föräldrar socialstyrelsen smygande kriser sas krisspel yh-utbildning utbildning kriskommunikation tui krisberedskapsveckan tieto nk julskyltning marknadsföreningen grekland sony kristempen uppdrag granskning erbjudande medierelationer föreläsning krisorganisation nätverk snackaomkaos kriswebb jeanetteforsandre krisplan diplomering krisstrategi att leda i blåsväder krisberedskap veckans kris sverresverredal krisinstitutet kriskommunikation krishantering sverredal&langen marialangen krisplanering krisscenarioövning bok kurs sociala medier krisbearbetning sanoma utbildning krisövning recension författare haningekommun strategisk kommunikation film försvaret lundsberg internatskola svenska fotbollsförbundet island tallink kris petrolium burma costa concordia ryanair röda hund flyktingläger fritidsresor kungen lars qvart sosalarm svenska institutet för kriskommunikation jamtli mis beställarstöd boksläpp pär sandberg twitter krisledning uzbekistan årets hr-bok foto fryshuset sofia aronsson gardasil media nackademin bilder paul hansen trollet certifiering datskrasch fotografi kulturarv